Formació i certificació en competències digitals en el marc de DigComp
L'objectiu del projecte DigitAll és la creació de material i eines per a la formació i certificació en les competències digitals definides en el marc DigComp.
Coneix el projecte
Inici
Aquest projecte inclou la creació de material autoformatiu i mètodes de certificació per a totes les competències digitals que ha de tenir un ciutadà. El nostre contingut formatiu es compon de vídeos docents, documentació addicional i activitats interactives per a autoavaluació. Els vídeos cobreixen conceptes teòrics essencials i aplicacions pràctiques mitjançant eines tecnològiques, mentre que la documentació aprofundeix en teories i eines avançades.
A més, DigitALL ofereix eines de certificació versàtils, entre les quals hi ha un banc variat de preguntes per a cada àrea, nivell i competència. Es desenvoluparà una plataforma de certificació innovadora per facilitar la generació semiautomàtica d'exàmens. La nostra meta final és brindar certificació en competències digitals DigComp a tota la societat.
Notícies
Última informació sobre els avenços i notícies de DigitALL, un projecte en constant evolució i creixement.
Objectius
El projecte DigitALL cerca fomentar les competències digitals, essencials en la societat actual. A través d'aquest projecte, desenvolupam materials i eines per a la formació i certificació en el marc DigComp.
El desenvolupament de les competències digitals de la ciutadania, i de la comunitat universitària en particular, ha de ser un dels principals objectius de la nostra societat per als pròxims anys. Des de la Unió Europea s'ha treballat en un marc comú on es descriuen i es desenvolupen aquestes competències. Aquest marc es coneix com DigComp i és el marc europeu en competències digitals per a la ciutadania.
L'objectiu principal del present projecte és doble. D'una banda, es pretén crear material autoformatiu d'alta qualitat que permeti l'adquisició dels diferents nivells de competències digitals de DigComp, en particular de les seves 21 competències i 6 nivells (A1-C2); i d'altra banda, desenvolupar mecanismes i eines que permetin la certificació en aquests nivells de competència.
Material formatiu
Al centre de DigitALL es troben els materials formatius, meticulosament dissenyats per abordar cadascuna de les 21 competències digitals definides en el marc DigComp.
Exemple de vídeo
Exemple de document
Cadascuna d'aquestes activitats ha estat elaborada de manera acurada per garantir una experiència d'aprenentatge efectiva i agradable. Aquest enfocament tridimensional assegura una cobertura completa i detallada de cada competència, la qual cosa facilita un aprenentatge integral i adaptat a les necessitats de cada usuari.
Aquests materials estan compostos per 756 vídeos educatius d'alta qualitat, cadascun amb una durada mitjana de 6 minuts, que ofereixen explicacions clares i casos pràctics rellevants. A més, tenim una extensa biblioteca de documentació complementària, que suma un total de més de 1.200 pàgines, fet que proporciona una profunditat teòrica i pràctica per a cada competència. Els materials es complementen amb 378 activitats interactives d'autoavaluació, dissenyades per reforçar l'aprenentatge i permetre als usuaris avaluar la seva comprensió i progrés.
Exemple de vídeo (Àrea 3, Competència 3.4, nivell A1)
Certificació
El procés de certificació a DigitALL pretén ser una combinació de rigor i accessibilitat, destinat a avaluar de manera integral les competències digitals. Amb un total de 10.800 preguntes, el sistema d'avaluació està dissenyat per cobrir totes les competències i nivells del marc DigComp (des d'A1 fins a C2).
Per cada competència i nivell es planteja generar al voltant de 85 preguntes, la qual cosa faria un total de 1.800 preguntes per nivell i un total de 10.800 preguntes. Del total de preguntes es planteja que han de ser del següent tipus:
- Un 20% de preguntes seran d'opció múltiple, on l'usuari podrà triar entre diverses opcions, sigui en format de text o imatges. Cada pregunta tindrà quatre opcions i pot haver-hi una o diverses opcions correctes.
- Un 15% de preguntes seran de vertader o fals, en les quals es presentaran 4 frases i l'usuari haurà de determinar si són vertaderes o falses.
- Un altre 15% de preguntes seran de classificació, on l'usuari haurà de categoritzar conceptes simples. Cada pregunta almenys ha de contenir 4 conceptes a classificar.
- Finalment, un 50% de preguntes seran de caràcter pràctic, on l'usuari haurà de fer una actuació sobre l'entorn d'aula virtual associat a la certificació a obtenir.
A més del percentatge de preguntes de cada tipus, no totes les competències tindran els mateixos percentatges de preguntes. Cada competència té un percentatge de pes sobre el total, fet que indica el nombre de preguntes a generar de cada competència i nivell. Aquesta varietat assegura que no només s'avaluïn els coneixements teòrics, sinó també les habilitats pràctiques, fonamentals en el món digital d'avui.
Fites del projecte
Fites clau
- Desenvolupament de material autoformatiu: Producció de materials educatius per als 6 primers nivells de DigComp (A1 a C2), que inclouen vídeos d'alta qualitat i documentació exhaustiva sobre teoria i pràctica, juntament amb activitats interactives per reforçar l'aprenentatge.
- Banc de preguntes per a avaluació: Creació d'un conjunt extens de preguntes per avaluar i certificar les competències de DigComp, el qual combina preguntes tipus test i pràctiques.
- Plataforma de certificació: Desenvolupament d'una plataforma avançada per a proves d'avaluació i certificació automàtiques i remotes, amb finalització projectada per a l'any 2024.
- Material en llengües cooficials: Traducció del material formatiu a català, euskera i gallec i amb això es destaca el compromís amb la inclusió i accessibilitat. Aquest esforç ressalta la diversitat lingüística d'Espanya i promou un aprenentatge inclusiu.
Organització dels treballs
L'organització dels treballs en el projecte DigitALL s'ha estructurat per garantir una execució eficaç i col·laborativa. Les responsabilitats s'han distribuït entre les universitats participants, cadascuna ha aportat la seva experiència i recursos en àrees específiques. S'ha establert una coordinació general, complementada per nivells de coordinació per àrees i nivells de DigComp. Aquesta estructura permet una col·laboració fluida i eficient i assegura que cada aspecte del projecte, des de la creació de contingut fins a la implementació de la plataforma de certificació, es desenvolupi de manera òptima i coherent.
Universitats participants
Coneix les universitats que fan possible DigitALL, ja que cadascuna aporta la seva experiència, coneixements i recursos en la consecució dels nostres objectius.
Xifres clau
Cost total
El cost total d'ajuda per al projecte DigitALL és de 1.664.886 €. Aquesta suma cobreix tots els aspectes del projecte, com per exemple, la producció de material formatiu i el desenvolupament de la plataforma de certificació.
Universitats participants
22 universitats espanyoles, incloent la Universitat de Castella-la Manxa com a coordinadora, estan col·laborant en aquest ambiciós projecte.
Material formatiu
El projecte inclou la producció de 756 vídeos educatius d'una mitjana de 6 minuts, amb un resultat total d'uns 4.512 minuts de vídeo, 1.260 pàgines de documentació i 378 activitats interactives.
Banc de preguntes
Es generaran 10.800 preguntes d'avaluació, abastant tots els nivells i competències del marc DigComp. D'aquestes, 5.400 seran de saber fer, 2.160 tipus test, 1.620 de veritable i fals i altres 1.620 de classificació. Per cadascun dels sis nivells tindrem sobre 1.800 preguntes.
Contacte
Té preguntes sobre DigitALL?
Pot contactar amb nosaltres a la següent adreça: Vic.digital@uclm.es